luni, martie 16, 2009

Cari romeni, denunciate!

I romeni hanno reagito in tanti modi durante il dibattito acceso di queste ultime settimane, in seguito agli stupri di Guidonia e Caffarella. La maggior parte con delle repliche -stereotipo: "I romeni non sono tutti criminali", "Noi paghiamo per quello che fa una minoranza". Poi: "le mele marce esistono dappertutto" e "non fate di tutta l'erba un fascio" o "Basta con i mostri in prima pagina".

Poi ci sono stati quelli che, in un'ottica per così dire accondiscendente, hanno lanciato un appello a tutti i conazionali presenti in Italia: "Denunciate! Invitiamo i connazionali a denunciare i romeni che delinquono!"

Io stessa, prima di entrare in uno studio tv, mi sono sentita dire: "Perchè voi, romeni onesti, non cercate di isolare "le mele marce", magari denunciando questi soggetti?"

E' questo il comportamento che sembra attirare tutti i consensi, mediatici o no. Un atteggiamento che sembra l'ammissione di una colpa, un pentimento, la volontà di compensare uno sbaglio commesso.

Faccio una premessa: qualsiasi persona che è a conoscenza di un reato grave potrebbe e in alcuni casi dovrebbe denunciare il fatto ( lo dice il Codice di Procedura Penale: Art.333 Denuncia da parte di privati 1. Ogni persona che ha notizia di un reato perseguibile di ufficio può farne denuncia. La legge determina i casi in cui la denuncia è obbligatoria (364 c.p.).

Mi ricordo i tempi passati, quando, prima del 1989 in Romania, metà della popolazione spiava l'altra metà, cercando "i nemici del popolo". Ti obbligavano a farlo, quelli della Securitate, e non c'era scelta. Eccoci 20 anni dopo, a cercare i nuovi "nemici del popolo", i nuovi mostri.

E' vero poi: tanti di noi siamo a conoscenza di reati che non denunciamo. Ma non sono dei reati di "prima pagina". Ecco alcuni casi: Silviu G. lavora in nero su un cantiere- non ha contratto, viene pagato la metà degli altri colleghi in regola; Gabriel C. lavora come cuoco in un noto ristorante al centro, da 3 anni, senza contratto; Elena P.- fa le pulizie per cinque famiglie, nessuna lo ha messa in regola, ha una bambina, G. di 6 anni per la quale non può richiedere assitenza sanitaria, in quanto non può dimostrare un reddito, paga l'affitto in nero, il padrone di casa dice di essere un commissario della Finanza e le dice che non può farle un contratto d'affitto. Marinela O., 54 anni, lavora come badante di un signore di 81 anni. Da un anno, questo signore la sottopone a delle molestie, minacciandola di mandarla via se dice qualcosa a qualcuno.

Di reati come questi ce ne sono a migliaia. Quasi nessuno li denuncia. Vogliamo fare appello ai nostri connazionali di denunciare i reati? Ebbene sì, facciamolo questo appello.

Denunciate!

14 comentarii:

Anonim spunea...

nu mere vrajala cu denuntatu, am incercat eu
presarii 'talieni nu reactioneaza la denunturile "stranierilor"
ba mai mult ! eu le vad noaptea masinile (de politie) parcate in grupuri in fata barurilor

Redazione spunea...

da da.. era mai mult ironic sensul. povesteste-mi cum a fost!

Anonim spunea...

as face-o dar sunt din nou dezamagit...
cum am 40 de ani, am prins din plin dictatura comunista dar nu am vazut acea jumatate de populatie care denunta cealalta jumatate

am vazut jumatate de populatie care injura comunismul si cealalta jumatate care aproba

nu stiu cine propaga legendele astea care ne creeaza o imagine halucinanta si care dau apa la moara unor handicapati ca sa ne catalogheze dupa placul lor

Romania a fost o tara SUB dictatura comunista dar NU a fost niciodata O TARA COMUNISTA


bagatorudesama

Redazione spunea...

"Propaga legende"?.. intr-adevar aveam doar 11 ani pe atunci, dar asta nu inseamna ca nu stiu ce si cum a fost... Tu ai vazut jumatate din populatie care "injura comunismul"?? Daca ar fi adevarat doar jumatate, Romania ar fi fost o tara aproape libera! Romania si romanii au fost mai intai de toate victimele comunismului, sau mai bine zis ale regimului. Desigur fiecare are dreptul la propria "perceptie" asupra evenimentelor traite, nici nu cred intr-o istorie batuta in cuie, dar viziunea pe care am eu este exact acea "imagine halucinanta" de care vorbesti.

Anonim spunea...

deca tu crezi ca Romania prin pozitia ei geografica, in plin bloc comunist cu armata sovietica pe aproape 80% gin granite ar fi avut vreo speranta...
nu-mi ramane decat sa ma plec in fata perceptiei tale, eu aveam 21 de ani cand a cazut comunismul, aveam zeci de prieteni si cunoscuti multi dintre ei deja avansati in varsta si nu am cunoscut unul... zic UNUL care sa fi fost pro comunism
pana si in armata, comandantul de companie (capitan) ne spunea bancuri cu ceausescu...

daca viziunea ta de atunci este halucinanta cea de azi CUM E ?

eu cred ca din punct de vedere intelectual noi suntem mult mai manipulati acum decat eram atunci, poate tocmai pt ca avem iluzia unei libertati

bagatorudesama

Redazione spunea...

Sunt aproape 100% de acord cu tine

Turnatorii erau obligati sa "informeze" asa era sistemul. Vorbeam cu un prieten, care mi-a zis: Turna maica-mea, turna vecinul, turnam toti.
Ceea ce spun, cand vorbesc de perceptie, o zic din experienta personala, stiu ce insemna cenzura la un ziar local, unde stateai cu frica in san sa nu ti se intample ceva daca bagai o "soparla". Bancuri, da, existau , circulau.
Tu zici ca jumatate din populatie "aproba" comunismul, iar eu ti-am spus ca nu era chiar asa. Apoi chiar tu confirmi ca nu ai cunoscut "unul" care sa fi fost pro-comunism. e ciudat, si eu imi dau seama ca s-au inmultit "pro-comunistii", in mod paradoxal, dupa '89!
In ceea ce priveste manipularea din zilele noastre, si iluzia libertatii, da, sunt de acord cu tine. Dar chiar in haosul asta, al comunicarii, mai sunt si acei care pot vorbi liber, chair daca mesajul lor nu ajunge la mintea marii majoritati alimenate cu tabloide, otv-uri si manele. Cred ca nu avem opinii opuse, ci poate neclaritati de... "comunicare"

Anonim spunea...

AOLEU ! aici nu ne-am inteles !

eu am zis ca cealalta jumatate ii aprobau pe cei care injurau
poate m-am exprimat gresit sau incomplet

aveam o familie de oportunisti comunisti cu "functie la partid" in blocul vecin unde eu imi faceam veacul
pe astia nu-i baga in seama nici unul din vecini, ei nu se opreau sa stea de vorba cu noi, nu puteau sa mearga la vecina sa ceara o ceapa sau un morcov, nu-i saluta nimeni, o mai faceam noi in flegma dar nici macar astia nu ne-au denuntat vreodata pt ca ascultam Europa Libera la volum ridicat in fata blocului si iesea vecinul de la 4 sa urle la noi ca nu poate dormi din cauza noastra...

singurul denuntat pe care-l cunosc am fost...eu, se pare ca "am refuzat sa ma fac utc-ist" (nici macar nu era adevarat), dar aveam sa aflu asta abia dupa 89 si mai aveam sa aflu ca militienii de atunci au aruncat scarbiti declaratia intr-un dosar si au lasat-o sa putrezeasca acolo
dupa cum vezi, nici macar sansa de a deveni un dizident nu am avut-o :)

asa ca tu chiar crezi ca jumatate din populatie denuntau cealalta jumatate ? fiindca asta afirmi in articolul tau
eu nu, de fapt sustin ca nu e asa
dar si de-ar fi asa, mai bine te abtii si nu faci o astfel de afirmatie cand scrii in italiana si implicit te adresezi (si) italienilor cand vezi bine ca nu asteapta altceva decat pretexte ca sa ne umileasca

inca ceva: eu NU sunt comunist cum nu eram atunci, doar ca nu-mi place sa mi se bage sub nas o FALSA DEMOCRATIE pe motiv ca inainte era mai rau sau ca singura alternativa ar fi comunismul

Anonim spunea...

daca chiar aveam opinii opuse fii sigura ca nu scriam nici macar un cuvant aici

bagatorusesama

Redazione spunea...

Bineinteles, nu discutam despre comunismul din Romania, nu am avut niciodata intentia sa emanez sentinte sau sa ma erijez in detinatorul adevarului absolut.Deci, cred ca nimeni nu o va lua in sensul matematic de 50%! Experienta ta personala, pe care ai povestit-o nu face decat sa confirme ceea ce am afirmat eu.

Tu ma sfatuiesti sa-mi autocenzurez opiniile, pentru a nu inrautati situatia sau imaginea romanilor din Peninsula? NU asta este solutia, te asigur! Ai putea sa raspunzi in italiana, sa inteleaga cititorii ca nu esti de acord, sau ai putea sa scrii tu insuti un blog in care sa afirmi si sa justifici pozitia ta. Ceea ce spun eu sau ceea ce spui tu nu schimba cu nimic ceea ce a fost inainte '89! cat despre faptul ca ascultai Europa Libera de se auzea in tot cartierul, ar trebui sa le spui acest lucru acelor dizidenti din categoria carora ai spus ca nu ai avut norocul sa faci parte..

Redazione spunea...

Cata vreme opiniile sunt sustinute cu ton civil si respect, sunt mereu binevenite, chiar daca sunt opuse sau critice!

Redazione spunea...

* ton civilizat..!

Anonim spunea...

te rog sa-mi specifici unde nu am fost civilizat fiindca nu asta a fost intentia mea
mi se pare ca nu fac altceva decat sa aduc o marturie concreta (deci argumente) si poate starea mea de spirit ma impiedica sa inteleg ceva

sau poate mai bine sa stergi direct partea incriminata (presupun ca poti)

daca derajeaza faptul ca am intervenit pot f bine sa nu o mai fac

Redazione spunea...

NU, dimpotriva! chiar apreciam modul in care au fost facute comentariile, si tonul civilizat si argumentele aduse. De aceea am spus ca as accepta orice critica, atat timp cat se mentine un ton civilizat (in general).
Sper ca in continuare sa scrii, (chair cu numele adevarat!), Si eu nu pot fi detasata atunci cand se vorbeste strict despre subiectul despre care ma vorbit, din motive personale, despre care nu pot vorbi in public.
Mailul meu este public: miruna7(at)yahoo(punct)com, daca vrei imi poti scrie si mail

Anonim spunea...

m-am lasat...



bagatorudesama